Misschien duizelt het u wel eens wanneer alle richtlijnen en regels omtrent hygiëne in de praktijk voorbij komen. Sommige voorschriften zijn zo gedetailleerd dat het vrijwel onmogelijk lijkt daar tijdens het werken rekening mee te houden. Andere regels zijn wellicht logisch, maar kosten veel te veel tijd. Toch zijn de WIP richtlijnen en de IGZ inspecties er niet voor niets. Het is wel degelijk belangrijk hygiënisch te werken, de vraag is alleen: hoe kan het zo eenvoudig mogelijk?
Er zijn twee factoren die snel en simpel hygiënisch werken mogelijk maken: geschikte apparatuur en een goede inrichting. Afhankelijk van het aantal behandelstoelen, het soort instrumenten dat u gebruikt en het soort behandelingen dat u uitvoert, moet er een routing worden opgesteld. In dit protocol worden alle stappen opgenomen die uitgevoerd moeten worden om alles gereed te maken voor de volgende patiënt. Aan de hand daarvan wordt bepaald welke apparatuur er nodig is alles zo snel en eenvoudig mogelijk te reinigen.
Ook een efficiënte inrichting is cruciaal. Hierbij gaat het niet alleen om het wegwerken van richeltjes waar vuil in kan achterblijven. Ook de plaatsing van apparatuur en kasten moet kloppen met de vooraf opgestelde routing. Op deze manier is het naleven van WIP richtlijnen niet langer een last, maar gaat het veelal vanzelf. Wanneer de autoclaaf bijvoorbeeld naast de opbergruimte voor de gesteriliseerde instrumenten wordt geplaatst, is het handig daarbij ruimte te creëren voor de stickers met sterilisatiedatum. Het plakken van een datum is immers verplicht, maar wordt zomaar vergeten….
Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen waarbij wij u graag helpen de stappen te optimaliseren. Heeft u vragen waar u al geruime tijd tegenaan loopt of wilt u weten of het sneller en simpeler kan? Maak geheel vrijblijvend een afspraak met één van onze adviseurs: 030 – 241 01 30 of advies@utrechtdental.nl